Landsdækkende og inspirerende Åben Havedag. En succeshistorie!

I samarbejde med Klimahandledag.dk havde Åben Havecirklen travl som bier i det tidlig forår. Der medførte at over halvdelen af vores registrerede haver i foreningen (se https://www.permakultur.dk/permakultur-have/ ) åbnede deres havelåge i løbet af uge 17, og var veloplagte værter der gavmild delte ud af deres permaviden, -erfaringer og måske endda smagsprøver med flerårige grønt.

De første tilbagemeldinger fra haveværterne er kommet og de er meget positive (husk at svare dit spørgeskema hvis du har fået én) og de melder om mange glade og nysgerrige besøgende samlet set. Enkelte haver havde 50+ besøgende, andre 20-30 og en enkel havde én gæst! Sikken eksklusiv behandling vedkommende fik 😉 Se den fine beretning af lige netop den have hvor haveværten Anne Vinter selv beskriver processen og hvordan motivationen til næste arrangement bliver grundlagt 🙂

Klik også på linkene nederst i artiklen og læs bl.a. den gode artikel fra Informations besøg i Mettes have <3 Danuthas side Folketshave og besøg Annes hjemmeside. Tak Anne!

__________________________________________________________________________________________________________________

Åben permakulturhave den 23. april 2026.

Det er Verdensmålsuge

Det er Klimahandledag

Min lystige have er åben 11-14

Der kom een gæst!

Ok, der kom også to venner. Og to havde meldt afbud. Og et par dage før fejrede jeg min fødselsdag, der var 10 gæster på rundvisning i haven. Og så var der een, der ringede om søndagen, hun troede at søndag var dagen; hun og hendes to gæster må komme en anden dag.

Den gæst, som kom, kendte pænt meget til permakultur, så turen rundt i haven blev mere en samtale, end at jeg tegnede og fortalte. Det var en givende havevandring og vennerne lyttede med.

Jeg havde lavet urtete, tzatziki af skt. hansurt,  foccacia med brændenælder og en bønne brownie med brændenælder. Hyggeligt at sidde en lille flok rundt om bordet. Hun, gæsten, havde ikke flerårig kål i sin have, jeg har masser af spirende strandkål på vej, så hun får et par stykker af mig. Jeg fortalte også om vores levende grønne nabofællesskab, hvor hun kom fra talte man ikke meget sammen over hækken.

Hvad så med annoncering, foromtale. Jeg havde INTET lavet. Der var en del af mig, som håbede at ingen ville dukke op, fordi jeg var for træt. Det er energikrævende – i hvert fald for mig – at arrangere og stå for noget, uanset at det “bare” er en rundvisning i ens egen villahave.

Til næste år vil jeg alliere mig med nogen hjælpere, een til serveringsdelen og lave maden forinden som en hyggelig fællesaktivitet. Og een til at fotografere. Jeg vil lave god foromtale, måske hvis biblioteket vil være med, holde en slags foredrag med smagsprøver ugen inden. Det kunne måske være på Grøn Handledag 2.0, som bliver den 24. april, ved indgangen til Verdensmålsugen 2027. Jeg har god erfaring med fortælling kombineret med smagsprøver fra Den Helbredende Have på Fejø og Nakskov Bibliotek. Ja, og jeg vil invitere personligt i det grønne netværk, som jeg efterhånden er ved at skabe mig her i Vordingborg Kommune.

Stor tak fra mig til Havegruppen i Permakultur Danmark. Et stort og godt forarbejde er gjort, det er en dejlig støtte at have at nogen hjælper, inspirerer, viser interesse.

Jeg tænkte jeg kunne lægge et link til en supergod artikel i Dagbladet Information og til de smukke billeder, som Danutha fik taget af selveste turistchefen i Sønderjylland, men her er i stedet links til Danuthas Have: https://folketshave.dk/ Mette Madvigs Have: https://www.skovbakkenpermakultur.dk/ og https://ekliptica.wordpress.com/2026/05/02/aben-permakulturhave-2026/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookies hjælper os med at levere vores services og hjælpe dig rundt på siden. Ved at klikke acceptér, godkender du vores brug af cookies.
Læs mere i vores persondata og cookiepolitik